torsdag 1 september 2011

Att söka visum till Kina

Om man tänkt åka till Kina för att plugga så behöver man visum förstås. Eller det gäller ju även om man åker som turist men eftersom jag sökte studentvisum så är det det som jag har lite koll på. Det var inte så fasligt svårt, men det värsta var att man måste göra en läkarundersökning innan och det tog väldigt lång tid att få svar, och var dessutom jäkligt dyrt.

Jag gick först till ambassaden med min ansökan och det var där jag fick reda på att jag behövde göra läkarundersökning också. Jag hade redan fått antagningsbesked osv från skolan så allt sånt var i sin ordning.

När jag skulle boka läkarundersökningen så fick jag ringa till flera olika ställen. Först testade jag med vårdcentralen men dom sa att dom inte hade tid med sånt, så jag fick ringa runt hos privata läkarmottagningar. Jag hittade en till slut och dom kunde göra undersökningen, men dom kunde inte kolla blodgrupp eller röntga mina lungor (vilket också behövdes), så för dom fick jag gå till andra ställen. Det tog flera veckor att få resultaten från testerna så jag började bli ganska stressad.

Till slut var alt klart i alla fall och jag kunde gå till ambassaden igen och söka mitt visum. Då var det bara lite mer än en vecka kvar tills jag skulle åka...

Efter fyra dagar kunde jag komma tillbaks och hämta mitt visum. Jag hade bokat min flygbiljett men inte betalat den ännu, så direkt när jag fått mitt visum i handen så gick jag till resebyrån och betalade biljetten. Då var allt klart.

Min kompis som snart kommer på besök till mig här i Peking sökte nyligen visum, och det var lite lättare för honom eftersom han sökte turistvisum och slapp göra läkarundersökningen (konstigt vore väl annars ?). Han bor i Halmstad men kinesiska konsulatet i Göteborg tar inte emot visumansökningar så han ansökte om sitt visum till Kina hos Mittens Rike, och det gick tydligen bra och tog ca en vecka totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar