tisdag 10 maj 2011

Fotografering och internet!

Skolan ville ha 8 stycken passfoton av mig för att ordna med mitt uppehållstillstånd samt skolans legitimation. Bredvid skolan finns en fotograf, så jag gick in där och lyckades få dom att förstå att jag ville ha 8 passfoton. Dom blev inte så fina direkt, med knallröd bakgrund och allt. Hoppas det duger.

Det är inte så svårt som man kan tro att göra sig förstådd faktiskt. Går man in hos en fotograf så kan ju dom gissa att man vill bli fotograferad. Går man in på en restaurang så gissar personalen att man förmodligen vill äta. Det är ju inte så att man går in på en restaurang och personalen tror att du vill ha 8 passfoton. Det man behöver reda ut är oftast bara detaljer.

Jag hittade även det lokala internetcaféet, ca 10 minuter från mitt hotell. Där inne var det varmt och rökigt, så det var inte så trevligt där. Jag har varit i Kina i en vecka nu och det här var första gången jag satt vid en dator med internetuppkoppling. Kul att kolla svenska nyheter och så vidare. Jag skickade lite mail till folk också och berättade om hur jag haft det hittills. Jag var där i ca 20 minuter och fick betala 1 RMB för det. Jag lär nog gå dit rätt ofta skulle jag tro.

Det börjar redan bli lite jobbigt att komma ihåg alla kinesiska tecken. Bara tredje dagen hittills och vi har kört 10 nya om dagen tills nu. Om det fortsätter i samma takt så kan det nog bli knepigt att hänga med.

Jag åt blomkål och köttbullar med ris idag till lunch. 2,50 kostade det. Fattades bara lingonsylt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar