tisdag 3 maj 2011

Kommit fram till Peking

Idag kom jag fram till Peking. Flygresan tog lite drygt 8 timmar och gick faktiskt ganska bra, jag lyckades sova lite i början. När jag vaknade upp hade jag ingen aning om vad klockan var, så jag vågade mig på att starta mobiltelefonen för att kolla. :) Planet störtade inte och jag kunde konstatera att jag bara sovit en och en halv timme ungefär. Sen kunde jag inte somna om, men det gick ganska bra ändå faktiskt. Jag köpte ett kontantkort till telefonen. Det var inte speciellt svårt, jag bara gick in i en affär som sålde mobiltelefoner och viftade lite med mitt sim-kort, så förstod vi varandra. Ingen kunde prata engelska, eller vågade inte försöka. 100 RMB kostade det, och jag vet faktiskt inte hur mycket jag kan ringa för av det. Det återstår att se.

När jag satte i det nya sim-kortet i telefonen så låste den sig och bad om kod... jag gjorde säkert hundra försök innan jag träffade rätt. 2222 är visst min pin-kod för simkortsbyte. :) Jag var även på banken, Bank of China, och öppnade ett bankkonto för att sätta in mina pengar. Jag har tagit med 2000 euro och 3000 dollar i sedlar. Jag satte in allt utom 2000 dollar som skolan ville ha för kursavgiften. Det tog säkert en halvtimme att öppna bankkontot och dom var tre fyra personer som försökte "hjälpa" mig. Ingen pratade engelska där heller, lite konstigt tycker jag nog faktiskt, dom borde vara högutbildade och jag vet att kineser läser engelska från första klass.



Jag fick även hjälp av några andra kunder i banken, en koreansk tjej som tydligen går på samma skola som jag. Hon kunde prata kinesiska, och lite lite engelska. Utan hennes hjälp hade det varit svårare, men hon räknade mina pengar fel två gånger så jag var lite nervös om det skulle bli rätt (och att hon över huvud taget började kladda på mina pengar).

Det gick dock bra till slut, och jag fick ett kort som går att använda i uttagsautomater plus en gammal hederlig bankbok. Jag har även varit på skolan och betalat avgiften på 2000 dollar. Jag fick hjälp av en elev från skolan som har fått i uppdrag att guida mig runt på skolan under dagen. När hon fick höra att det kostade 2000 dollar så blev hon väldigt förvånad. Jag vet inte hur mycket kineserna betalar i årsavgift men det är nog betydligt mindre än 2000 dollar. Hotellet jag bor på verkar ganska bra. Det ligger inne på skolans område och är nog helt okej. Dom frågade om jag ville dela rum med någon, men det har jag ingen lust med. Priset för ett dubbelrum är 50 RMB per dag och det kan jag leva med, jag behöver inte dela med nån för att spara pengar. Rummet har luftkonditionering i alla fall och det kan nog behövas i sommar. Det är faktiskt väldigt kallt här. Jag trodde att det skulle vara vår i Peking redan men det är nog rätt långt kvar känns det som. Vinden biter ordentligt i kinderna och det känns till och med kallare än i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar