onsdag 4 maj 2011

Skolböcker och besök i staden

Idag var jag inne i stan och köpte skolböcker. Igår fick jag en lista på vilka böcker jag behöver köpa, och det var fem stycken olika. Hela listan står på kinesiska så det var fasen inte lätt att hitta rätt böcker. 147 RMB kostade böckerna, och det tyckte jag var billigt. :) Det får man ju knappt en halv skolbok för i Sverige.
Att min lista var på kinesiska var nog bara en fördel, för då kunde jag visa den för personalen i bokaffären. Dom plockade fram rätt böcker åt mig, så jag slapp gå och leta själv som tur var.

Det tog nästan en timme att åka in till centrum. Först fick jag åka buss från skolan till tunnelbanan, (kostade 1 RMB) och sen tunnelbana i ca 45 minuter in till Wangfujing som är mitt i centrum. Tunnelbanan kostade 3 RMB.

Skolan ligger en bra bit bort från centrum. Bajiao Amusement Park heter min tunnelbanestation och det tar ca 10 minuter att gå därifrån till skolan.

2 kommentarer:

  1. kostar inte tunnelbanan 2 rmb??

    SvaraRadera
  2. Jo, nu gör den det fast det var några år sen jag pluggade i Peking och då kostade det 3. Nu har dom sänkt priset för tunnelbanan.

    SvaraRadera