lördag 7 maj 2011

Idag har jag åkt svarttaxi i Peking

Jag var ute och gick i några timmar idag. Sam's Club ligger ganska nära. Jag tror det ägs av Walmart. Tyvärr lyckades jag inte komma in, jag försökte gå in där men blev stoppad. Dom pekade på en stor affisch på väggen som verkade förklara att man behövde visa medlemskort för att gå in. Jag gick ut igen.

Det finns även ett nöjesfält ganska nära skolan. Med berg- och dalbana, pariserhjul och allt. Bajiao Amusement Park heter den.

I övrigt känns det verkligen slitet och ruffigt här. Jag tycker rätt synd om alla som bor här faktiskt. Alla barn som tvingas växa upp här.

Jag började fundera över vad jag har gett mig in på egentligen... här ska jag bo i ett helt år och jag undrar varför.

Jag orkade inte gå tillbaks hem så jag tänkte åka taxi. Utanför en tunnelbanestation stod det ett antal bilar och väntade, en av chaufförerna ropade "taxi" till mig. aha! Första engelska ordet jag hör tror jag. Uppenbart en svarttaxi dessutom, men jag gick fram till honom och visade upp ett visitkort jag fått från hotellet, med adressen på. Han nickade och ville att jag skulle sätta mig i bilen. Det gjorde jag, och han körde direkt till hotellet. 10 RMB kostade det och resan var nog på 2-3 km, för det gick ganska snabbt.

Det verkar finnas många svarttaxi överallt. Vanliga taxibilar tänder en röd lampa i vindrutan när dom är lediga, och även svarttaxibilarna gör det, så det är ganska lätt att se vilka bilar man kan åka med. Jag vet inte om det är speciellt smart att åka svarttaxi här men jag tror ärligt talat inte dom vågar göra så mycket mot utlänningar, fast det kanske visar sig en dag att jag hade väldigt fel. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar