söndag 15 maj 2011

Matkort införskaffat

Vi har börjat så smått med konversationen och den är skitsvår. Vår konversationslärare pratar ingen engelska och jag fattar för det mesta inte vad han menar. Han vill även att vi ska prata snabbt och flytande och inte ord för ord. Precis som i svenskan så är det väldigt stor skillnad mellan skrivet och talat språk.

Vi har tre andra lärare. En äldre kvinna som lär ut skrivordning och sånt. En som lär ut uttal och hörförståelse (mycket lyssna på band och skriva ner saker) och en yngre tjej som lär ut nya ord samt grammatik. Hon kan dessutom engelska och är den bästa läraren. Jag tycker det är mycket bättre om hon pratar engelska, för då förstår jag vad hon menar mycket snabbare.

Jag skaffade ett matkort idag. Det är ett kort som är laddat med valfri summa pengar, som man kan använda för att betala på restaurangerna. Skönt att slippa hantera kontanter hela tiden. Kontantsystemet är väldigt krångligt. Först får man beställa maten, sen gå till kassan och betala, och sedan gå tillbaks och visa kvittot och få maten. Mycket smidigare med kortet för då kan jag betala direkt där jag får maten.

Det är friidrotts-vm men dom visar inget på tv. Det är lite skumt faktiskt, Kina borde väl ha några bra friidrottare. Jag lyckades byta språk på tv:n i alla fall så nu är alla menyer på engelska.

Det känns ganska smutsigt ute. Det är helt vindstilla så föroreningarna blåser inte bort. Det märks att det är rökigt i luften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar